Annons:
Etikettklotterplanket
Läst 3649 ggr
[GIKmio]
8/27/12, 12:25 AM

Olika typer av spel

Såg på tv en gång ett ishockeyspel där spelarna var helt platta och av plåt. Men dom riktigt glänste och var snyggt på sitt sätt. Själv har jag haft två olika spel. Dels ett från 60-talet. Spelarna var betydligt kraftigare än det jag skaffade själv på 80-talet. Dom var helt röda och helt gula med vita platsklubbor. Gillade inte det något vidare minns jag. Var ett jag fick som min äldre bror hade haft. Det andra var helt nytt dock utan finessen att åka bakom målet. Men det spelade jag och lillebror med så spakarna till slut tog stryk. På 90-talet kunde man köpa spelare med riktiga matchtröjor från Elitserien minns jag. Det har hänt en del genom åren.

Annons:
sissie
9/5/12, 12:03 AM
#1

Det låter som Tumbas Elit-hockeyspel. Det hade helplastgubbar av lite kraftigare format. Rätt klumpiga om jag minns rätt. Har ett sådant spel stående i källaren. Inte helt komplett dock. Saknar en de gubbar och pucken. De plastiga klubborna var nog rätt instabila att spela med.Flört Gubbarna hade hjälmar av Tumbas eget märke "SPAPS". En hockeyhjälm som han lanserade en gång i tiden när han lagt skridskorna på hyllan med fortfarande var välkänd, om jag minns rätt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Leffe
10/8/12, 7:41 PM
#2

Mitt första spel var platta plåtgubbar och klubborna kunde gå av uppe i fästet. Då snodde man mammas hårklämmor och böjde till som klubbor. Oj jösses vilka skott man kunde göra sedan!

sissie
10/9/12, 7:51 AM
#3

Så din mamma fick gå med fallande frisyr? Du var riktigt busig som liten du.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[GIKmio]
10/9/12, 7:57 AM
#4

Den typen av hockeyspel riskerade inte att ge ungarna ögonskador som dagens tv-spel. Om nu inte pucken skulle sprätta upp på ögat Glad

[peter54]
10/16/12, 11:15 PM
#5

Vi hade också ett med platta plåtgubbar när jag var barn, jag är rätt säker på att det var ett Stigaspel. De slitsade stålpiggarna som man fäste gubbarna i gick också sönder, inte bara klubborna.

Det fanns en röd lampa som lyste när det blev mål och gubbarna gick inte bakom målburen som nu.

Glad

sissie
10/16/12, 11:59 PM
#6

Kanske något av dessa gamla spel. De kommer alla från min egen samling. http://bordshockey.ifokus.se/articles/4d714f38b9cb462233061a47-hockeyspelets-historia

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
[peter54]
10/17/12, 12:07 AM
#7

#6 Möjligen det sista i raden där, men jag är rätt säker på att vårt spel var vitt, så det måste väl ha varit efter Tumba-eran med tanke på att det var platta plåtgubbar och Stiga.

Sven Tumba hade många idéer på grejer och inte alla funkade något vidare. De där tredimensionella gubbarna var tunga och hoppade lätt av på hans hockeyspel.

Minns också en gummiring för handträning han tog fram. Den hade en konkavitet för tummen, men gummikvaliteten var dålig och ringen gick sönder ganska snabbt. Jag minns att Tumba blev förbannad på min pappa för att han klagade på ringens kvalitet.

Upp till toppen
Annons: